Tema: novi biznis modeli
NOVE TEHNOLOGIJE DEFINIŠU NOVE POSLOVNE MODELE I NOVE MODELE FINANSIRANJA
/The Economist/
Tehnološke promjene
danas ubrzano mijenjaju klasični biznis model. Ako se promjene koje donose
starup-ovi prošire, redefinisaće način funkcionisanja biznisa kakav danas
poznajemo. Ali ne samo tehnološke promjene utiču na poslovni obrazac kompanija
danas, već tome doprinose mnogobrojni nedostaci zastupanja akcionarskih
interesa u kompaniji. Naime, problem zastupanja je u praksi degradirao
pretpostavku da će menadžeri, dobijajući opcije nad akcijama, bolje zastupati
interese vlasnika jer su vremenom u prvi plan došle špekulativne radnje brzog
rasta cijena akcija koje idu u prilog menadžerima. Porast velikih finansijskih
institucija dovelo je do toga da su dostigli vlasništvo od 70% akcija na
američkom finansijskom tržištu dok preostalih 30% odnosi na individualne
vlasnike, osnivače, pokretače biznisa, naslednike itd. Finansijske institucije
udaljile su njihove vlasnike od firmi tako da su se stvorili dva sloja
agencijskih posrednika između vlasnika i firme, i to samih finansijskih
institucija i drugog sloja koji čine menadžmenti u kompanijama. Osim navedenog,
mnogi drugi problemi nagomilali su se proteklih decenija kao što su npr.
pitanje regulacije-deregulacije, pritisak na menadžere da ostvaruju kratkoročne
ciljeve (od kvartala do kvartala očekuje se porast profita) itd.
Zato se danas
se na tržištu javljaju alternative klasičnom akcionarskom biznisu. U privremenim
prostorijama na hiljade novih startup-ova promovišu poslovne ideje. Centralna novina
je vlasništvo ovih novih kompanija koje za razliku od velikog broja nepoznatih akcionara
u početku života kompanije sami vlasnici su osnivači koji su najčešće nosioci
biznis ideje i koji rade u firmi. Kao privatne firme novi ulagači u firmu
dolaze pod uslovom da budu nagrađeni shodno postizanju rezultata firme tako da
advokati imaju važnu ulogu u sklapanju ugovora.
Danas startup-ovi
mogu da otpočnu biznis sa mnogo manje sredstava jer mogu da se registruju
on-line za relativno mali novac, prikupe kapital sa sajtova koji podržavaju finansiranje
većeg broja ulagača (crowdsourcing) za konkretne biznis projekte (pr.
Kickstarter), zakupe program preko interneta (pr. Upwork), zakupe kompjutersku
obradu (pr. Amazon), nađu proizvođača (pr. Alibaba), organizuju sistem plaćanja
(pr. Square) i tako budu spremni da u kratkom vremensko periodu se probiju na
tržište.
Mnogi
startup-ovi su postali vrlo uspješni u gotovo svim vrstama biznisa od usluga do
finansija. Airbnb smješta 17 miliona turista ljeti (kratkoročno iznajmljivanje), Uber prevozi milione putnika
dnevno, a WeWork snabdijeva sa smještajem veliki broj startup-ova
zapošljavajući 30.000 radnika na 56 lokacija u 37 američkih gradova.
Mnoge mlade kompanije su ostale privatne ali ima puno primjera kada su postala
akcionarska društva i postigli veliku cijenu na berzi (Facebook, Google). U mnogim akcionarskim
društvima tehnološki preduzetnici su zadržali „A“ klasu akcija kako bi mogli
dalje kontrolisati biznis ali su izlaskom u javnost na berzu uspjeli da prikupe
dovoljno dodatnog kapitala za dalji razvoj. Najperspektivniji startup-ovi su zbog
svog ogromnog potencijala u budućnosti postigli visoku prodajnu cijenu kao što
je to pr. WhatsApp sa 60-tak radnika i godišnjim prinosom od 10 miliona dolara prodat
ju Facebook-u za 19 milijardi dolara.
Za razliku
od akcionarskih društava koji daju mogućnost običnim građanima da postanu akcionari
i udio u vlasništvu, startup-ovi traže rizične ulagače sa privilegovanim
pristupom ali, s druge strane, daju mogućnost građanima da preko platformi
direktno finansiraju ovu vrstu rizičnog biznisa (pr. SeedInvest) ili indirektno
preko specijalizovanih fondova (pr. T. Rowe Price).
Uprkos neuspjehu
nekih poznatih starup-ova, ovaj novi pristup biznisu najbolji je odgovor na
izazove novih tehnologija sa ambicijom da ova naizgled buntovna ekonomija postane
mainstream.
No comments:
Post a Comment