Tema: Slobodne ekonomske zone
SLOBODNE ZONE – ZABORAVLJENA PRIČA
Nedavno je Economist objavio članak o slobodnim
zonama. Slobodne (bescarinske, izvozne) zone pojavile su se krajem 50-tih
godina prošlog vijeka. Kao specijalne privredne zone predstavljaju kombinaciju poreskih i carinskih podsticaja za
pojednostavljivanje carinskih procedura i smanjenja regulacije. Uprkos različitim
mišljenjima, često suprotnim, o tome
koliko slobodne carinske zone utiču na razvoj zemlje u kojoj se organizuju,
danas 75% zemalja u svijetu imaju jednu ili više ovakvih zona. Taj broj se
kreće oko 4.300 u svijetu. Štaviše, njihov dalji razvoj najavljuje se u mnogim
zemljama. Tako na primjer, Indija svoje ambicije u ovoj oblasti najavljuje kao
revolucionarne, japanski premijer priprema specijalnu strategiju za ove zone,
mnoge zalivske zemlje Bliskog i Srednjeg Istoka u kontinuitetu otvaraju nove, a
Katar jeposlednji primjer. Kina je krajem 90-tih godina prošlog vijeka počela
značajan rast svog izvoza prema svijetu upravo preko njihovih lukčkih slobodnih
zona (Shanghai, Shenzhen).
Slobodne zone su
se često smatrale kao sredstvo brzog razvoja jedne regije i čitave zemlje, tako
da su se olako od strane političara smatrale kao pokretači razvoja i izvoza. Smatralo se da je dovoljno uz brzo i lako
određivanje potrebnog prostora, uspostaviti povoljne poreske i druge olakšice. Međutim,
često u takvim okolnostima, dolazilo je do neuspujeha. Ispostavilo se da to
nije jednostavan put i da za to treba ne samo dobra volja, nego i puno
umješnosti , sposobnosti i posvećenosti jednom takvom zadatku. Posebno se
vremenom pokazalo pogrešno mišljenje da ulaganje u otvaranje slobodnih zona ne
zahtijeva velike troškove. Naime, projekti su se često teško implementirali na
zemljištu koje je određeno za slobodnu zonu uz obećane olakšice tim prije ako su
to bila izolovana mjesta. Istraživanja pokazuju da su, u onim slučajevima gdje
su takve zone imale kopču sa domaćom privredom, imale mnogo više izgleda da se
razviju, kao što je to primjer sa Južnom Korejom. Naime, iskustvo je pokazalo
da takve zone trebaju dobru saobraćajnu povezanost sa globalnom privredom,
zašto su bila potrebna velika ulaganja u razvoju lučkih pretovarnih i
skladišnih kapaciteta, puteva, željeznica itd. Mnoge zone nijesu uspjele u
Africi jer je bilo problema sa snabdijevanjem strujom, suviše velikom
udaljenosti od luka itd. Dakle, same poreske i carinske olakšice bile su
nedovoljne, čak i jeftina radna snaga. Organizacija biznisa zahtijeva dobre
poslovne veze i logistiku sa tržištima na globalnom nivou. Ipak, zone daju
najbolje ekonomske efekte ako su fokusirane na nisku preradu i imaju najveći
uticaj kada su trgovinske barijere visoke (primjer Bangladeša i industrije
odjeće).
U Crnoj Gori je
pitanje otvaranja slobodnih zona jedno vrijeme bilo vrlo aktuelno, donošeni su
zakoni i drugi propisi. Ambicije otvaranja slobodnih zona bile su prisutne ne
samo za Luku Bar,nego i na drugim lokacijama u primorju i na sjeveru Crne Gore.
Bilo je interesovanja, dobrih ideja ali i sumnjivih projekata sa ekološkog stanovišta,
mada ni okolnosti u jednom periodu nijesu išle na ruku vezano za ratno
okruženje u regionu.
Nažalost, osim
puno retorike, nikada se nije ovo pitanje osmislilo na način da zaživi jedan
takav projekat koji je mogao biti značajan za našu zemlju. Možda dolazi vrijeme
da se ponovo razmisli o pokretanju ovakvog projekta u Crnoj Gori.
No comments:
Post a Comment