Thursday 23 July 2015

TEMA: Novi biznis modeli

FENIKS NOVINSKOG IZDAVAŠTVA ALI NE U KLASIČNOM OBLIKU
/FT u Globusu/

Apple (Apple News) i Facebook (Instant Articles) su najavili uvođenje vijesti na svojim platformama da bi povećali prisustvo posjetilaca na njihovim web stranicama. U tom cilju povezaće se sa velikim novinskim izdavačima koji će im omogućiti stalni priliv svježih vijesti. Novinsko izdavaštvo kao da se izdiže iz pepela nakon poplave raznih blogova, videa i internetskih stranica sa vijestima koji su za sva vremena zbrisali veći dio klasičnog novinskog izdavaštva.

Pametni telefoni su danas najviše korišćeni za pristup internetu i glad za online vijestima velikog broja korisnika se naglo povećava. Povezivanje novinskih izdavača sa tehnološkim firmama značiće mnogo za njih jer će moći povećati svoje prihode i uvećati šansu za opstanak. S druge strane, novinske izdavače brine prodor tehnoloških firmi u oblast novinskog izdavaštva jer će imati uticaj na naručivanje kolumni, zapošljavanje novinara, izbor članaka i priča.

Tu su i drugi problemi poput toga da većina biti mlađi čitaoci, da će se vijesti agregirati prema temama tako da se neće čitati kao novine u  kojima su razne rubrike na jednom mjestu. Još mnogo toga će se promijeniti sa ovim novinama koje diktiraju tešnološki pronalasci (npr. Amazon uvodi promjenu u načinu plaćanja autora elektronskih knjiga koji će biti plaćeni prema broju pročitanih strana njihovih knjiga). Mnogi postavljaju pitanje da li prolazi vrijeme nezavisnog novinarstva. Tu je i prijetnja od pridošlica koji se nikada nijesu bavili kreiranjem vijesti. Tipičan primjer je društvena mreža Twitter News koja uvodi vijesti koje će uređivati od najboljih i najaktuelnih tvitova. Poznato je da često puta ova društvena mreža prva objavi neki događaj, često puta i direktno sa lica mjesta dešavanja i zato ne čudi njihova aspiracija da se pretvore u kreatora vijesti na svojoj platformi.

Finansijska održivost ovog novog biznis modela sastoji se u tome što bi novinski izdavači bili plaćeni od budućih pretplata i reklama koje budu agregirali. Da li će ovaj novi biznis model za novinsko izdavaštvo biti održivo i šta će se još mijenjati u ovom trenutku ima više pitanja nego odgovora.



No comments:

Post a Comment