Koji su problemi kompanije Montenegro airlines?
- Nepostizanje ekonomije obima (kapaciteti korišćenja najviši u dvije poslednje godine 71% ali nedovoljno za rentabilno poslovanje koje iznosi 83%), otud kontinuirano poslovanje sa gubitkom.
- Padovi u kvalitetu rukovođenja i upravljanja kompanijom u ranijim periodima (organizacija poslovanja, brojnost i kvalitet zaposlenih, osvajanje tržišta, kvalitet usluga, diversifikacija poslovanja itd.).
- Objektivno težak opstanak male avio kompanije na međunarodnom tržištu.
Prema okvirnom proračunu, godišnji prihod kompanije od preko 90 miliona € obezbijedio bi pozitivno poslovanje, tj. 12% viši prihod od prihoda koje je ostvaren u 2019. god. kao nastavak pozitivnog trenda iz 2018. god.
Bilans na kraju 2019. god. pokazuje da se osnivački državni kapital od 34,7 miliona € istopio usljed gubitaka, koji su dalje vremenom rasli da bi kapital kompanije dostigao negativnu vrijednost od 59,5 miliona €. Praktično, za četvrt vijeka postojanja Montenegro airlinesa je donio negativan rezultat od oko 100 miliona €, ili prosječno godišnje oko 4 miliona €.
Koji je pravac najbolji?
Gašenje avio kompanije, da bi se zatim osnovala nova kompanija, je besmisleno jer bi nepotrebno uzrokovalo odliv sredstava iz budžeta, dugoročno za nekoliko stotina miliona €, uključujući ulazak u nove troškove za osnivanje nove kompanije, ali i gubitke koje će nova kompanija generisati, izvjesno na većem nivou od postojećih. Vlada treba da je svjesna da su obaveze kompanije na kraju 2019. god. bile 103 miliona €, a da na kraju 2020. god. mogu biti još veće.
Najbolje rješenje je restrukturiranje u hodu, tim prije što je donesen Zakon o ovoj kompanija koji predviđa finansijsko saniranje od 100 miliona € i 50 miliona € ulaganja u nove avione. Na ovo se može nadovezati privatizacija kompanije kupovinom državnih akcija u kombinaciji sa dokapitalizacijom, spajanje sa Aerodromima, pripajanje drugoj kompaniji pod određenim uslovima zaštite potreba Crne Gore, posebno turističke privrede ili nekm drugim modelom.
Šta znači osnivanje nove kompanije?
Troškovi bi bili ogromni, novi početak podrazumijeva značajno ulaganje u vazduhoplove, kadrove, dozvole, ponovno osvajanje tržišta, uklanjanje lošeg imidža države zbog likvidacije prethodne kompanije i dr. Tu je i pitanje kolika bi bila spremnost i mogućnost osvajanja tržišta za narednu ljetnju sezonu.
Prema različitim izvorima informacija došlo je do isključivanja Montenegro airlines iz sistema bookinga, plaćanja, gube se slotovi na aerodromima itd.
No comments:
Post a Comment