FINANSIJSKI SISTEM KROZ PRIZMU KAMATNIH STOPA U CRNOJ GORI
U prethodnoj seriji članaka
kratko je razmatrana politika kamatnih stopa u uslovima krize i post kriznog
perioda. Razvijene zemlje su uskladile svoje kamatne politike slijedeći teorijske
pretpostavke u uslovima krize i perioda oporavka. Iskustvo pokazuje da se
nijedna zemlja nije uspješno oporavila ukoliko nije adekvatno prilagodila svoju
kamatnu politiku na niske kamatne stope u periodu oporavka. Moguće je, uprkos
niskoj kamatnoj politici, da pojedine zemlje imaju tažak i spor oporavak. Ali
je sasvim izvjesno da se nijedna zemlja nije oporavila od krize sa politikom
visokih kamatnih stopa.
Kamatne stope u Crnoj Gori
karakteriše generalno visoki nivo, kako pokazuje grafikon. Na grafikonu su
prikazane prosječne aktivne efektivne i pasivne kamatne stope bankarskog
sektora, tržišne kamatne stope kratkoročnih državnih hartija od vrijednosti i
stope inflacije. Bankarske aktivne kamatne stope u proteklim godinama bile su
za pojedine kredite i znatno iznad datog prosjeka. Uočava se, u periodu buma
(2006-2007.), pad prosječnih kamata na ispod 10% kada su uslovi privređivanja
bili jako povoljni (tržište je bilo preplavljeno ponudom kapitala).
Interesantno je da je 2010. god. došlo do povećanja prosječne kamatne stope na
skoro 12%. Pasivne kamatne stope su bile
na nivou ispod 4% (osim 2008. god.). Nakon perioda buma pasivne kamatne stope
bankarskog sektora počele su da opadaju jer su izgubile konkurenciju u tržištu
kapitala koje više nije donosilo velike prinose. Zbog sloma tržišta akcija,
slobodna sredstva su se počela usmjeravati u obliku depozita prema bankama, kao
jedinom mjestu plasmana na domaćem tržištu. Raspon između aktivnih i pasivnih
kamatnih stopa naglo je porastao od 2010. god. dobijajući divergentan trend
kretanja. Stvoren je ogroman “spread” između ove dvije kamatne stope koji je
dostigao nevjerovatnih 10%, tj. aktivne kamatne stope su veće za čak 704%. Objašnjenje
bankarskog regulatora i samih banaka da je razlog visokih kamatnih stopa u
riziku koji je navodno prisutan kod odobravanja kredita, kako privredi tako i
stanovništvu.
Interesantno je kretanje kamatnih
stopa na državne hartije od vrijednosti. Prosječnin prinosi, prikazani na grafikonu, pokazuje da je
tržište mnogo jače uticalo na kretanje ovih stopa. U periodu buma prinosi su
bili na vrlo visokom nivou, da bi se u periodu krize naglo spustili na ispod
1%. Međutim, tržište državnih hartija od vrijednosti je po obimu vrlo malo
zašto se Država morala okrenuti inostranom tržištu sa svojim izdanjima
euroobveznica kako bi došla do potrebnih sredstava za održavanje likvidnosti
budžeta. Za to je platila visoku cijenu kroz vrlo velike prinose investitorima
(preko 7%, kasnije 5%). Domaće tržište nije bilo zainteresovano zbog
nepovjerenja i povoljnih pasivnih kamatnih stopa u bankarskom sektoru.
Bankarski sektor je uspješno “konkurisao” godinama državnim bezrizičnim
prinosima u uslovima do kraja neizgrađnog finansijskog tržišta u Crnoj Gori.
Kretanje kamatnih stopa na
crnogorskom finansijskom tržištu ima karakteristike koje su tipične za mala
finansijska tržišta koja nijesu dovoljno razvijena, pa su otud ranjiva,
volatilna i finansijski “nelogična” što stvara probleme u kompatibilnosti sa
privrednim sektorom.
Limiti crnogorskog finansijskog
tržišta su:
- Malo primarno i sekundarno finansijsko tržište
- Nedovoljno integrisanost sa inostranim finansijskim tržištima
- Ograničen kapacitet razvoja sopstvenim snagama
Problemi crnogorskog finansijskog
sistema, posebno u dijelu bankarskog sistema, su u tome što:
- je okrenut isključivo samom sebi pri čemu dominiraju kratkoročni ciljevi u bankarskom sektoru.
- se bankarski sistem ponaša monopolski u domenu kamatnih stopa, osnovi djelovanja ovog sektora. U stvari, vrlo je mala konkurentnost u tom sektoru, uglavnom u nekim minornim aspektima usluga.
- nije dovoljno i adekvatno regulisan od strane regulatora – Centralne banke
- državne finansije nijesu dovoljno integrisane u tržišnost finansijskog sistema.
- alokativna funkcija nije efikasna tako da slobodna sredstva van njegovih tokova uglavnom su usmjerena u nekretnine (primorje).
- Je vrlo mali izbor hartija od vrijednosti na finansijskom tržištu. To onemogućava efikasnije prikupljanje slobodnih sredstava.
- Veliko učešće loših kredita u bankarskom portfoliu odobrenih kredita (pema procjeni oko 20%), koji je prema zvaničnim podacima oko 15-16%, nakon restrukturiranja – produženja roka vraćanja, refinansiranja kredita i dr.
- Slab protok kreditnih linija prema privredi.
- Visoke kamate neekonomski pokrivaju veliku stavku loših kredita
- Politika kamatnih stopa nije konzistentna sa ostalim mjerama ekonomske politike vezano za oporavak privrede (npr. kretanje kamatnih stopa i BDP ima negativnu korelaciju od -0,05, što potvrđuje navedenu tezu. Čak je dijelom ova politika suprotnog pravca jer više pogoduje pogoršanju situacije, nego doprinosu poboljašanju stanja privrede).
Crnogorski finansijski sistem je
neophodno ubrzano razvijati, minimalno kroz sljedeći set aktivnosti:
- Uspostaviti ročnu strukturu kamatnih stopa i uspostaviti repernu kamatnu stopu od državne bezrizične hartije od vrijednosti prema bankarskom sektoru.
- Poboljšati regulaciju bankarskog sektora, posebno politiku kamatih stopa staviti u funkciju oporavka privrede od recesije.
- Razviti lepezu novih hartija od vrijednosti (diskontnih i premijskih dugovnih instrumenata) kako bi se ojačalo finansisko tržište i povećala njegova funkcija prikupljanja slobodnih sredstava, te funkcija alokacije.
- Povećati uz raznovrsnost i obim državnih bezrizičnih hartija od vrijednosti, kao i kompanijskih dugovnih instrumenata.
No comments:
Post a Comment