TEMA: Upravljanje javnim
dugom
DA LI CRNOJ GORI TREBA NOVA STRATEGIJA UPRAVLJANJA JAVNIM
DUGOM?
Javni dug u
odnosu na bruto društveni proizovd (BDP)[1]
Crne Gore pokazuje konstantan rast od 2008. god., izuzev 2009. god. Njegovo
relativno učešće u BDP sa 26,8% u 2008. god. porastao je na 59,6% u 2014. god.,
ne uzimajući potencijalni rast zaduženja u slučaju aktiviranja garancija
izdatih od strane Vlade. Maksimum ovog pokazatelja kao kriterijum ulaska u EU
iznosi 60% BDP. Vrlo visok nivo zaduženosti iz 2002. god. uspješno je smanjen u
narednih 6 godina konstantnim padom kada je dostigao vrlo povoljan odnos prema
našem nivou razvijenosti, strukturi i obimu privrednih aktivnosti. Smatra se da
je budžetska opterećenost za Crnu Goru najbolja oko 40%. Javni dug prema BDP-u je
u 2009. god., u odnosu na prethodnu godinu, porastao za nevjerovatnih 2,2 puta (lančani index 223%), da bi
poslije 2009. rastao umjerenije između 11 i 12%.
5-godišnja
trend analiza polinomalnom funkcijom uz reltivno visoki kvadrat korelacije od
0,78 pokazuje najvjerovaniji porast zaduženosti u narednim godinama.
Postavlja se pitanje da li
je javno zaduživanje imalo za svrhu i dale efekte na rast BDP. Analiza pokazuje
da kretanje zaduženosti kao relativno učešće u BDP i stope rasta BDP pokazuje
čak negativnu korelaciju (-0,56), što znači da se zaduživanje praktično
negativno odrazilo na samo kretanje
visine BDP ukoliko bismo ovaj problem sagledali kao jednofaktorsi
uticaj. Međutim, ovaj zaključak se treba posmatrati sa rezervom, jer i drugi
faktori utiču na kretanje BDP, ali ga svakako ne treba zanemariti. Povećanje
javnog duga nije imalo ishodište u dinamiziranje privrednih kretanja i, ako znamo
vrlo loš odnos između vrijednosti izvoza i uvoza na nivou zemlje, može se
zaključiti da je povećanje javnog duga imalo za efekat povećanje potrošnje koja
se obezbjeđivala iz uvoza, te snažnu socijalnu dimenziju. To je znatno usporilo
proces restrukturiranja velikih javnih preduzeća sa značajnim državnim
vlasništvom. Socijalna dimenzija odnosila se i na mnoge firme koje godinama pa
i decenijama nijesu radile da bi se na kraju povezao radni staž zaposlenih i
vršilo penzionisanje. Ne mala sredstva otišla su na pokrivanje gubitaka državnih kompanija i rješavanje raznih finansijskih dubioza (javna potrošnja, stara devizna štednja itd.).
Glavni amortizer u postkriznom
periodu od izbijanja globalne finansijske krize nije bilo restrukturiranje
privrede, već eksterno zaduživanje države i njena snažna socijalna funkcija.
Ekonomska prinuda se na taj način otupila, privredni odnosi ostalih
konzervirani ili usporeni u njihovoj evolutivnoj promjeni.
Nova strategija javnih finansija i
upravljanje javnim dugom
Crnoj Gori je potrebna nova
strategija upravljanje javnim dugom jer je to ključno za održivost javnih
finansija. Najveći kreatori finansijskih rizika su preduzeća u značajnom
vlasništvu države ali i lokalnih uprava. Upravni i nadzorni odbori ovih
preduzeća, kao i drugih pravnih lica sa državnim vlasništvom gotovo isključivo
se biraju po stranačkom ključu, a ne po stručnosti.
Potreban je novi pristup i
novi propisi koji bi uveli fiskalnu odgovornost za sve rukovodioce državnih
društava sa državnim kapitalom koja se odnosi na zakonito, namjensko i
svrsishodno korišćenje sredstava. Potreban je javni konkurs za rukovodeće
pozicije, upravne i nadzorne odbore.
Država se mora više
pozabaviti prihodima, rashodima, obavezama svih pravnih lica koja koriste
državnu imovinu počevši od puteva, voda, ostale infrastrukture, te raznih fondova,
energetike, životne sredine itd.
Neophodna je dobro
osmišljena dugoročna strategija budžetskih kreditnih obaveza, upravljanje
deficitom i drugim parametrima javnih finansija.
No comments:
Post a Comment