TEMA: Visoko obrazovni sistme u Crnoj Gori
NAJAVA PROMJENA
Najavljuju se promjene u
visokom brazovanju u Crnoj Gori i za sada se najviše govori o dužini trajanja
dodiplomskih i postdiplomskih studija, tj. treba li mijenjati sistem 3+1+1 u
3+2. Međutim, malo je do sada spominjano kako unaprijediti kvalitet studija.
/Globus, prof. dr Slavko
Krajcar/
Kakav je danas svijet?
·
Ekonomija
se bazira na inovativnost i znanju
·
Tržišta
su globalizovana na kojima je sve veća konkurentnost koja se sve više povećava
otvorenošću zemalja i padom troškova transporta
·
Ne moraju
se imati prirodni resursi da bi se razvila proizvodnja, jer se sirovina,
poluproizvodi, sklopovi može lako i povoljno kupiti na svjetskom tržištu
·
Promjene
u svim oblastima su dinamične i svakodnevne
·
Svjetsko
tržište pruža ogromne mogućnosti ali ima i velikih rizika
·
Društva
su sve kompleksniji poslovni, politički, naučni, tehnološki, ekološki i drugi
sistemi
·
Odnose
karakteriše saradnja i umrežavanje
·
Privredni
akteri su sve više agilni, dovitljivi, vješti, upućeni, informisani.
Nacije podižu svoje
kompetencije imajući gore navedeno u vidu.
Da li naš kompletan obrazovni
sistem (ne samo u Crnoj Gori, već i regionu) može da postigne zadovoljavajuću
nacionalnu kompetenciju, ako nam obrazovanje karakteriše:
·
Časovi
traju 45 min sa predviđenim pauzama
·
na
času mora biti tišina,
·
učenici/studenti
komuniciraju samo sa nastavnikom/profesorom i to kada on to traži
·
učenici
dolaze u školu kako bi naučili, a nastavnici dolaze da ih uče
·
sistem
je krut razredno-predmetno-satno
·
bitno
je da se realizuje nastavni program, koji je često preobiman i težak za većinu,
i orjentisan na rad nastavnika
·
sadržaj
predmeta često nepotreban jer je daleko od savremenog života
·
ovakav
obrazovni sistem je nastao u predindustrijskom i industrijskom dobu
·
sistem
obrazovanja se svodi na ili znaš ili ne znaš
·
obrazovanje
se temelji na linearnom modelu. Isto godište uči iste stvari koji su
raspoređeni po predmetima. Kada se savlada gradivo A ide se na gradivo B itd.
·
sistem
ne podržava kreativnost nego prosječnost
·
predmeti
su odvojeni tako da se ne zasnivaju na rješavanje problema
·
traži
se izvrsnost u reprodukciji i masovna isporuka sadržaja
·
ne
podstiče se: inovativnost, kreativnost, kompetetivnost, timski rad ...
Zemlje poput Finske, Kanade,
Novog Zelanda, Singapura mnogo toga su promijenile i time usavršile svoje
obrazovne sisteme. One služe kao najbolji primjeri kako se kroz savremeni
nastavni proces mogu obrazovati mladi ljudi spremni za izazove savemenog
svijeta i za svoj kvalitetni život.
Šta bi trebali mijenjati u
našem obrazovnom sistemu nameće se samo od sebe ako uporedimo današnje promjene
i ono što karakteriše naš obrazovni sistem koji je u dubokom raskoraku sa
potrebama obrazovanja mladih ljudi:
·
linearani
model učenja je nepodesan i preporučuje se mrežni model, jer učenje se bazira
na iskustvu, bavimo se znanjima koja se pojavljuju. Učenjem se trebaju
povezivati nepoznato sa već poznatim stvarima. Znanje treba aktivno stvarati
kada nam ono treba. Ono je subjektivno i nije linearno. Kreativnost se podstiče
da bi rast spoznaje težio kreativnom.
·
Poslodavci
kažu da zaposlenima nedostaju sljedeće vještine: vještina rješavanja problema,
vještina primjene znanja, vještina timskog rada, vještina upravljanja vlastitim
vremenom i vještina rukovođenja. Jer,
o
sve
je veći broj poslova koji prije 10-tak godina nijesu postojali,
o
sve
se češće mijenjaju radna mjesta u radnom vijeku čovjeka (i 10-tak puta u SAD-u)
o
godišnje
više nastane informacija nego od početka pismenosti do danas
o
svake
2 godine tehnološke informacije se udvostručuju
o
IT je
postala generička tehnologija
·
Odrasli
uče u realnomo okruženju, zašto to ne bi i studenti?
·
Najbolji
su nastavnici koji stalno uče, a najbolji način da razumijete to što učite
jeste da učite druge. Zar i studenti tokom svog školovanja ne bi trebalo da uče
druge međusobno?
·
U svijetu
interneta i obilja informacija treba li više da nastavnik bude posrednik? Zato su
neophodne promjene metoda učenja ka tome da nastavnik vodi, diskutuje, mjeri
napredak pojedinaca. Danas je u fokusu kolaborativno rješavanje problema,
informaciona i ekonomska pismenost.
·
Treba
nam personalizovano obrazovanje kako bi svi učili na svoj način (najčešće
kolaborativno), a nastavnik treba da bude savjetnik, lider, moderator,
kontrolor i koji provjerava ishode učenja.
·
Interdisciplinarna
istraživanja su danas preovlađujući oblik bavljena naukom
·
Prepoznavati
komplementarnosti nastavnik-učenik, učenik-učenik. Učenici treba da aktivno
zajedno sa nastavnicima da oblikuju vlastito obrazovanje i obrazovanje svojih
vršnjaka.
·
U mjerenju
ishodišta učenja dati akcenat na ono šta učenici žele da rade i šta će biti sposobni
raditi kada završe školu.
·
Na kraju:
zadatak obrazovanja je osposobljavanje pojedinca da razvije i iskoristi svoje
talente, kreativni potencijal, uključujući i odgovornost za svoj život i
ostvarivanje svojih ciljeva.
Korisni izvori: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519337.pdf
No comments:
Post a Comment