Tema:
Ekonomija dijeljenja (Sharing Economy)
EKONOMIJA DIJELJENJA – TREĆA
INDUSTRIJSKA REVOLUCIJA ILI TREND
Dijeljenje i razmjena
je nova filozofija razmišljanja, rada i življenja koja poprima sve više
pristalica danas. Ideja se sastoji u zajedništvu prostora za rad (co-working)
ili življenja (co-living). Jer, zašto posjedovati kada se može pozajmiti,
podijeliti s drugima, razmijeniti. Dakle, zajedničkim poslovnim prostorima mali
biznisi, starupovi i drugi oblici biznisa posluju u zajedničkim prostorima,
često napuštenim fabrikama. Dijeli se prostor za odmor, pa i življenje. Ova nova pojava prisutna je u mnogim
zemljama, možda najviše u Kini. Najpopularniji primjeri ekonomije življenja su
kompanije Uber (taksi usluge) i AirBnB (iznajmljivanje nekretnina).
Da li se radi o trendu
koji će jednom nestati kako se i pojavio ili je to novi put u razvoju
ekonomije? Ekonomija dijeljenja (sharing economy) iako je suprotna kapitalizmu
uzrokovaće 3. Industrijsku revoluciju, smatra ekonomista J. Rifkin[1].
On smatra da će se u budućnosti s materijalnog uspjeha preći na ispunjeni život.
Jer, nove tehnologije će obezbijediti gotovo besplatnu energiju neće više u
prvi plan stavljati materijalno sticanje dobara.
Na čemu se temelji ekonomija
dijeljenja? Osnovni princip je izbacivanje posrednika iz razmjene i korišćenja
dobara i usluga, nestaju lanci snabdijevanja. Koncept malog broja proizvođača i
velikog broja potrošača će se promijeniti ka mnoštvu i proizvođača i potrošača
(Isak Asimov) zahvaljujući internetu i razvoju IT tehnologija. Amazon i Ebay
već nude robu, često po nižim cijenama od onih u prodavnici, pri tome polica s
koje se kupuje postaje cijeli svijet. Suprotno kapitalizmu da nešto moramo
posjedovati da bismo potrošili ili koristili, ekonomija dijeljenja stvari postavlja
na drugačiji način, što danas uspješno rade AirBnB i Uber – iznajmljivanje nekretnina
a da se ne posjeduju nekretnine, odnosno taksiranje a da se ne posjeduju vozila.
Pri tome, Uberovi vozači rade kada hoće i koliko hoće, pri čemu se plaćanje
vrši kreditnim karticama, nema poreza i drugih nameta. A usluga je brza i
jeftina. I sve je više prijavljenih vozača (20.000 mjesečno u svijetu). Da li
je došlo vrijeme nove definicije zaposlenosti i nove regulative u ovoj oblasti?
Da li je došlo vrijeme kada svakog dana neki startup iz garaže može da se
pojavi na tržištu i preuzme tržište od drugih i postane lider.
Ali ima puno onih koji
smatraju da se ne radi o novom pravcu u ekonomiji, već da se radi o novom
ekonomskom modelu. Naime, mnogi sada kupuju stanove i druge nekretnine da bi
izdavali, isto je i sa automobilima da bi taksiranjem vratili investiciju i
ostvarili profit. Smatra se da se radi samo o biznisu rentiranja iz kojeg se
jedan posrednik istiskuje sa tržišta da bi drugi na njemu zaradio. Neka istraživanja
pokazuju da se radi o malim zaradama, a da samo koristi imaju firme koje to
organizuju (Uber, Lyfta, Sidecar, Didi Taxi i dr.).
Svakodnevno se
javljaju inovatori na tržištu poput: Snapgoods (web sajt za iznajmljivanje ili
pozajmljivanje skupih stvari – kamera, instrumenata), DogVacy (o vašem psu
ljubimcu drugi vodi računa dok ste na odmoru), Turo (pozajmljivanje ili
rentiranje kola od ljudi iz svog naselja ili grada), Taskrabbit (mobilna
aplikacija za iznajmljivanje drugih ljudi za obavljanje raznih poslova), Vinted (razmjena ili prodaja korišćenih
stvari), StreetBank (besplatna razmjena stvari) itd. U svim ovim poslovnim
modelima mobilne aplikacije imaju veliku ulogu.
Konzumerizam polako
zamjenjuje oni koji robe i usluge privremeno koriste bez potrebe njihovog posjedovanja.
Ekonomisti smatraju da to može biti faktor smanjenja BDP ali i povećanja
zaposlenosti.
Neki tvrde da je
dijeljenje postalo iznajmljivanje za što doprinos ima altruizam, jer zašto bi
se nešto besplatno ustupalo. Da li ekonomija dijeljenja može postati novi pravac
razvoja ako podstiče konzumerizmu i dijeljenje dobara ljudi jedni drugima, ali
ne i proizvodnji novih dobara?
[1] The Zero
Marginal Cost Society (2014), The Third Industrial Revolution (2011), The Empathic Civilization (2010), The European Dream(2004), The Hydrogen Economy (2002), The Age of Access (2000), The Biotech Century (1998), and The End of Work (1995).
No comments:
Post a Comment